Jste zde: Za férové banány!Na Andělu proběhla úspěšná Fronta na banány!

Na Andělu proběhla úspěšná Fronta na banány!

5. 12. 2011:

Happening Fronta na banány přilákal velkou pozornost kolemjdoucích i českých médií. Cílem akce bylo upozornit na fakt, že supermarkety nabízejí jen mizivé množství eticky produkovaného zboží.

U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se 15. listopadu přesně v 11 hodin vytvořila fronta lidí v šedivých maskách. Účastníci čekali na fairtradové banány. A ty nakonec stejně nedovezli.* „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“* uvedla Barbora Mrázková, koordinátorka kampaně Za férové banány! a organizátorka akce. „Například nejprodávanější ovoce, banány, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozornila Barbora Mrázková. Po několika minutách, za přítomnosti asi patnácti novinářů a fotografů, si lidé ve frontě začali houfně stěžovat na nedostatek férových banánů na trhu. A rozhodli se jednat. Za hromadného zvonění klíči jedna z účastnic happeningu strhla z kulisy plátno s obrázkem Konzumu a odhalila obraz obchodu novodobého: supermarketu Tesco. Ale ouha – ani v něm se fairtradové banány koupit nedají. Proto účastníci happeningu napsali fixy na plátno svůj vzkaz, v němž adresovali žádost o větší nabídku eticky vyráběného zboží. Dobrovolníci oslovovali kolemjdoucí a vysvětlovali jim účel akce. „V současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti,“ komentuje smysl happeningu Barbora Mrázková. „Nabídka fairtradových produktů je přitom v zemích západní Evropy zcela běžná. Ve Velké Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový, ve Švýcarsku dokonce každý druhý.“

Na ohlasy médií se můžete podívat zde: