Jste zde: Za férové banány!Kdo je Lidl?

Kdo je Lidl?

21. 10. 2016:

Skupina Lidl, která náleží do Schwarz group, se za posledních pár let stala největší evropskou maloobchodní společností. Kolik expandující supermarketový gigant na své strategii nízkých cen vydělal, to můžeme pouze odhadovat, struktura firmy je totiž velmi složitá. Oxfam Deutschland míní, že se zisk Lidlu pohybuje okolo 3,5 miliardy Eur za finanční rok 2014 – 2015.(1)

Jisté je, že se Schwarz group skládá z několika nadací, holdingů a mnoha nezávislých regionálních společností a dodavatelských firem. Deník Süddeutsche Zeitung popsal zakladatele Lidlu, Dietera Schwarze, jako „nejméně transparentního podnikatele“. Podle deníku je povinnost zveřejňovat výroční vinou korporátní struktury této společnosti naprosto bezvýznamná a neúčinná.(2)

Správná volba?

Ve skutečnosti je expanzivní strategie Lidlu správnou volnou hlavně pro členy správní rady společnosti a pro jejího zakladatele, Dietera Schwarze. Ten díky ziskům ze svých supermarketů nabyl jmění, které se odhaduje na 15,8 miliardy eur a patří mezi padesátku nejbohatších lidí na světě.(3) Management společnosti je také štědře odměňován. A na druhém konci dodavatelského řetězce, který přinesl Dieteru Schwarzovi takové bohatství, nestačí mzdy ani na základní vyžití.

Spolu se svou sesterskou společností, Kauflandem, je dnes Lidl největším evropským maloobchodním řetězcem. Lidl má obchody ve 26 zemích a je s ročním obratem ve výši 79,3 miliardy eur čtvrtou největší maloobchodní skupinou na světě.

Historie Lidlu:

  • -70. léta: Lidl otevírá své první obchody v Badensku- Württembersku.
  • 1988: Lidl má 460 obchodů v Západním Německu
  • -90. léta: Lidl se rychle rozšiřuje po Východním Německu a zároveň začíná I s expanzí za hranicemi: od roku 1989 je ve Francii (v současnosti asi 1500 poboček), od roku 1992 v Itálii (nyní skoro 600 obchodů), v roce 1996 přišel do Velké Británie (dnes téměř 600 provozoven).
  • Lidl se stále soustřeďuje na rychlou expanzi – v příštích několika letech hodlá dosáhnout obratu převyšujícího hranici 100 miliard eur a v roce 2018 plánuje vstoupit na americký trh.

Pro koho je Lidl doopravdy správná volba?

Pracovníci na ekvádorských banánových plantážích vydělávají průměrně okolo 4 500 eur za rok. Dělají těžkou práci, která mnohdy ohrožuje jejich zdraví, a neplacené přesčasy a prekérní pracovní podmínky se tu považují za úplně normální věc. A přesto si vydělají pouze 4 500 eur za rok, což je částka, za kterou jen stěží uživíte rodinu. Hranice chudoby se v Ekvádoru pohybuje na 6 540 eurech ročně. A zatímco se z platu na plantáži dá jen těžko vyžít, příjmy a zisky nejvyššího vedení firmy a především jejího majitele jsou ohromné: je jednoduché spočítat, že částka, kterou si vydělá pracovník na plantáži v Ekvádoru za celý rok, přistane Dieteru Schwarzovi na účtu za 68 sekund.

Představte si, že jste součástí dodavatelského řetězce Lidlu.

Jak dlouho byste museli pracovat, abyste si vydělali 4 500 eur?

  • Jako dělník na plantáži v Ekvádoru: 1 rok
  • Jako zaměstnanec obchodu: necelých 8 týdnů
  • Jako vedoucí obchodu: 33 dní (4)

Sven Seidel, ředitel Lidlu si tuto částku vydělá za 5,5 hodiny (5). Dieteru Schwarzovi, zakladateli a vlastníku Lidlu, stačí 68 sekund.(6)

Poznámky:

  1. Výroční zpráva není k dispozici celá. Roční uzávěrka tří hlavních společností, Lidl Stiftung a Co KG, Kaufland Stiftung a Co KG a Lidl Dienstleistung GmbH a Co KG vykazují zisk 2,48 miliardy eur, před zdaněním a odečtením úroků. Pro účely našich výpočtů jsme částku odvozovali od celkového obratu skupiny, 79,3 miliardy eur.
  2. Tisková zpráva z 29.11.2003: Německý podnikatel, který skrývá nejvíce
  3. Podle seznamu miliardářů časopisu Forbes, www.forbes.com/billionaires/list/Magazine
  4. Vypočítáno násobením hrubé měsíční mzdy 3000 až 4000 eur za měsíc a 13 platů za rok
  5. Odhad: jeho předchůdce měl podle časopisu Manager Magazin oficiální plat 3 miliony eur ročně, do roku 2014.
  6. Zdroj: podle časopisu Forbes dosáhly výnosy z Schwarzova kapitálu v roce 2015 – 2016 800 milionů dolarů.