Jste zde: Za férové banány!Kampaň na Lidl: co jsme dokázali

Kampaň na Lidl: co jsme dokázali

30. 11. 2016:

Nebezpečné pesticidy, mizerné mzdy, porušování práv: pracovníci na banánových plantážích v Ekvádoru a Kostarice pracují velmi tvrdě, aby se v regálech našich obchodu leskly vypulírované žluté plody. V naší celoevropské kampani namířené na řetězec Lidl podepsalo více než 75 000 lidí požadavek, aby zajistil spravedlivé mzdy, ochranu zdraví a svobodu odborů na plantážích. A nese to první ovoce: dva dodavatelé Lidlu začínají měnit podmínky svých zaměstnanců.

Situace na plantážích Finca Once a Matías je dnes jiná. Na Finca Once, která je nejvýznamnějším dodavatelem ananasů pro Lidl, zaměstnanci dnes dostávají minimální mzdu a platí se jim přesčasy. Během přeletu práškovacích letadel už nejsou na plantáži, takže nejsou vystaveni bezprostřednímu ohrožení. Jen malá část pracovníků je zaměstnaná prostřednictvím agentury a dokonce i ta vyplácí minimální mzdu a zajišťuje lidem pojištění.

Mnoho problémů ale zůstává - především ty, které jsou spojené s potlačováním odborů. Pracovníci se také musí vracet na plantáž bezprostředně poté, co byla ošetřena pesticidy, i když jsou listy rostlin stále mokré a chemikálie jsou ještě ve vzduchu.

Na plantáži Matías v Ekvádoru se také leccos zlepšilo - dodržují se ochranná doba, po kterou se po aplikaci pesticidů nesmí pracovníci vrátit zpět na plantáž, všichni lidé dostali zdarma ochranné pomůcky (tak, jak to nařizuje zákon). Stejně jako v Kostarice ale i tady pořád nerespektují svobodnou práci odborů.

Jedním z velkých témat naší kampaně Výzva pro Lidl byla certifikace Rainforest Alliance, protože obě plantáže jsou certifikované a nesou označení zelené žabičky. Řetězce ji využívají rády - pro spotřebitele vypadá atraktivně a působí, jako by zaručovala ochranu životního prostředí a důstojné pracovní podmínky. Certifikace RA je ale moc pěkná na papíře, ve skutečnosti však moc pozitivních dopadů na život lidí z plantáží nemá. Díky naší kampani se zástupci RA poprvé setkali s odborovými organizacemi z Kostariky a Ekvádoru a probírali spolu, jaká je situace odborů na plantážích a jejich role. My bychom si přáli, aby RA (stejně jako všechny další certifikace) vnímala svobodu odborů jako zásadní princip a předpoklad pro získání certifikace a aby byl dialog s odbory součástí auditů a kontrolních procesů.

Situaci v obou zemích budeme samozřejmě nadále sledovat a budeme se snažit, aby to, co jsme dokázali, nezmizelo, a aby se podmínky na plantážích pořád zlepšovaly.

Sweet Fruit, Bitter Truth

Výzkumná zpráva organizace Oxfam Deutschland z plantáží v Ekvádoru a Kostarice

Kampaň Výzva pro Lidl vycházela z výzkumů našeho německého partnera, organizace Oxfam a partnerských výzkumných organizací v Ekvádoru a Kostarice. Výzkum provedený na plantážích Finca Once a Matías, z nichž putují banány a ananasy na pulty evropských poboček Lidlu, ukázal na problémy, které jsou bohužel běžné ve všech částech banánového světa: mzdy pod hranicí zákonného minima, dlouhé hodiny práce, neplacené přesčasy, práce v extrémních podmínkách a nulová ochrana zdraví před nebezpečnými pesticidy. Pracovní smlouvy byly většinou krátkodobé a zaměstnanci byli najímáni přes zprostředkovatelské agentury. Majitelé plantáží se snažili co nejvíce zkomplikovat práci odborům a členové odborových organizací často čelili diskriminaci, vyhrožování, vyhazovům…

75 000 lidí z celé Evropy podepsalo petici adresovanou řetězci Lidl, která požadovala, aby na svůj dodavatelský řetězec lépe dohlédl, a zajistil to, o čem mluví ve svých propagačních materiálech.