Jste zde: Za férové banány!Chceme Fairtrade v supermarketech!

Chceme Fairtrade v supermarketech!

20. 4. 2017:

“Chceme více férových produktů ve vašich prodejnách,” budou požadovat zákazníci maloobchodních řetězců Billa, Ahold a Tesco. Ekumenická akademie spolu s partnery ze Slovenska, Maďarska, Polska, Lotyšska a Malty spouští právě dnes apel na vedení nejvýznamnějších supermarketů, aby nabízely více eticky obchodované kávy, čaje a čokolády. Výzva je součástí mezinárodní kampaně “Za férové banány”.

Stále více spotřebitelů chce vědět o  původu potravin a pracovních podmínkách, za kterých byly vyrobeny. Chtějí nakupovat výrobky se známkou Fairtrade. Takové produkty prošly nezávislou certifikací, která garantuje, že jejich producenti dostali za svou práci slušně zaplaceno.

Podle evropských průzkumů je 36 % Čechů ochotno si připlatit za etické produkty minimálně o 5 % navíc. Podobný trend je i v dalších zemích střední Evropy (Slovensko 32 %, Polsko 29 %, Maďarsko 28 %). Maloobchodní řetězce však na rostoucí poptávku nereagují.

“Supermarkety deklarují férovost, poptávka po etických produktech je prokazatelná, přesto je toto zboží ve střední Evropě na rozdíl od západní Evropy stále okrajové. Proto na vedení obchodních řetězců apelujeme, aby supermarkety rozšířily nabídku férových výrobků, aby dávaly zákazníkům vědět o tom, že etické produkty nabízejí, a aby byly transparentní vůči svým dodavatelům,” sděluje Pavla Kotíková, koordinátorka kampaně Za férové banány.

Lidé budou moci podepisovat online výzvu, která poputuje přímo do emailových schránek vedení společností. Výzva je zaměřena na nediskontní supermarkety a na ty, které jsou v Česku nejvíce rozšířeny. Celkem se jedná o více než 700 poboček (Billa 204 poboček, Ahold přes 300 a Tesco přes 200).

V České republice prodeje fairtradového zboží neustále rostou. K nejoblíbenějším patří káva a čokoláda. V běžných supermarketech je ale často nenajdeme. A banány nejsou zatím k dostání v žádném. Teprve až budou v obchodech běžně dostupné férové kávy, čaje a čokolády, bude jednodušší zařazovat do sortimentu i čerstvé potraviny. A právě to je cílem výzvy.

APEL můžete podepsat zde.