Jste zde: Za férové banány!Za týden startuje kampaň Za férové banány!

Za týden startuje kampaň Za férové banány!

14. 11. 2010

Za obrovskými obraty obchodu s banány stojí ve většině případů utrpení lidí a zamořené životní prostředí. Změnit to chce mezinárodní kampaň Za férové banány!, jejíž českou verzi 18. listopadu 2010 spustí nevládní nezisková organizace Společnost pro Fair Trade. Banány jsou po bavlně druhou nejvíce chemicky ošetřovanou plodinou světa a zároveň nejprodávanější ovoce v Evropě (ročně se do Evropy doveze téměř 5 milionů tun banánů). Pěstují se většinou v rozvojových zemích na plantážích, kde se porušují pracovní i lidská práva zaměstnanců. Agrochemikálie zamořují půdu i vodní zdroje a zaměstnanci při práci s nimi nemají možnost používat ochranné pracovní pomůcky. Cílem kampaně Za férové banány! je změnit alarmující situaci milionů lidí, kteří pro nás banány pěstují, a zabránit otravám ekosystémů v místě produkce. „Chceme rovněž přimět české maloobchody, aby za rozumnou cenu nabídly spotřebitelům banány s certifikací Fairtrade. S tou mají zákazníci jistotu, že banány byly vypěstovány v důstojných podmínkách a s ohledem na životní prostředí,“ popisuje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.

Na tiskové konferenci, kde bude kampaň spuštěna, se mimo jiné dozvíte:

  • jaký vliv mají české supermarkety na cenu banánů
  • proč v našich v obchodech prakticky nelze koupit „etické“ banány, u jejichž pěstování a obchodu nebyli zneužíváni lidé a ničeno životní prostředí v místě produkce
  • jak je možné, že ve Velké Británii je každý čtvrtý prodaný banán s certifikací Fairtrade (ve Švýcarsku každý druhý), která zajišťuje etický původ zboží

Rovněž budou představeny výsledky průzkumu spotřebního chování, který jsme právě dokončili ve spolupráci s agenturou Ipsos. Výsledky průzkumu například ukážou:

  • kolik čeští spotřebitelé utratí za banány a kde a jak často je nakupují
  • zda se čeští spotřebitelé vůbec zajímají o původ nakupovaného zboží a podmínky, při nichž bylo vyrobeno či vypěstováno a nakolik si takové zboží cení

CO: tisková konference (plán. trvání asi 30 min + dotazy)

KDE: Café Therapy, Školská 30, Praha 1

KDY: čtvrtek 18. listopadu 2010, 10,30 hod.

Tiskovou zprávu si můžete stáhnout i zde