Jste zde: Za férové banány!V Česku nekoupíte „etické“ banány, nová kampaň…

V Česku nekoupíte „etické“ banány, nová kampaň to má zlepšit

18. 11. 2010

Jedno z nejoblíbenějších ovocí na světě – banán – v sobě skrývá utrpení milionů lidí v rozvojových zemích. Změnit to chce tříletá mezinárodní kampaň Za férové banány!, jejíž českou verzi dnes spouští nevládní nezisková organizace Společnost pro Fair Trade. Banány Češi kupují jako základní potravinu – toto tropické ovoce je i ve spotřebním koši Českého statistického úřadu. Ročně pak Češi utratí za banány téměř 3,75 miliard korun. Z čerstvého průzkumu, který provedla Společnost pro Fair Trade s agenturou Ipsos Tambor, vyplývá, že 82 procent Čechů kupuje banány v supermarketech a diskontních prodejnách a že 10 procent Čechů kupuje banány denně. Banány se přitom pěstují na opačné straně Země – nejčastěji v zemích rozvojových, kde je velmi slabá legislativa zabezpečující dodržování lidských a pracovních práv. Navíc zde chybí často politická vůle tato práva prosazovat. „Mnohahodinové neplacené přesčasy, sexuální obtěžování žen, nucená dětská práce, otravy lidí pesticidy, kontaminace půdy i vodních zdrojů, s tím vším se potýkají pracovníci banánových plantáží,“ popisuje koordinátorka kampaně Barbora Mrázková ze Společnosti pro Fair Trade.

Největší sílu měnit podmínky pracovníků plantáží mají supermarkety. „Jen v České republice ovládá deset řetězců asi 85 procent maloobchodního trhu rychloobrátkového zboží, kam patří i potraviny,“ vysvětluje ředitel Společnosti pro Fair Trade Pavel Malíř Chmelař. Jsou to tedy supermarkety, které si mohou dovolit vybírat, od koho banány nakoupí. Od svých dodavatelů samozřejmě vyžadují co nejnižší ceny. Ti pak tlačí na majitele plantáží, aby ceny snižovali. Nejvíce tuto honbu za ziskem odnášejí miliony zaměstnanců plantáží v Ekvádoru, Kostarice, Kolumbii, Kamerunu a dalších zemích.

Kampaň s názvem Za férové banány! (zaferovebanany.cz) míří na Vládu ČR, supermarkety i spotřebitele. „Budeme chtít po vládě, aby podpořila návrhy, které zajistí větší právní odpovědnost firem i maloobchodních řetězců,“ uvádí koordinátorka kampaně Barbora Mrázková. „Po českých supermarketech budeme žádat, aby převzaly svůj díl zodpovědnosti podmínky výroby zboží, které prodávají. Dále je chceme přimět k tomu, aby zavedly do sortimentu banány s certifikací Fairtrade. Tato certifikace v současnosti jako jediná zaručuje, že zaměstnanci pracují za důstojných podmínek a že v místě produkce není ničeno životní prostředí,“ vypočítává Barbora Mrázková požadavky kampaně. Českou veřejnost chce kampaň upozornit na nepřijatelné podmínky, v nichž jsou banány pěstovány. Spotřebitele bude dále kampaň informovat o tom, že existují i banány s certifikací Fairtrade, které zaručují, že byly vypěstovány v podmínkách hodných civilizované  společnosti.

Před spuštěním kampaně zmapovala Společnost pro Fair Trade český trh s banány, kontaktovala největší firmy obchodující s banány na českém trhu a také provedla průzkum spotřebitelského chování. Z něho vyplynulo, že 56 % českých spotřebitelů preferuje výrobky šetrné k životnímu prostředí a 37 % stojí o zboží vyrobené s ohledem na lidská a pracovní práva. Další průzkum měl zjistit, zda maloobchodní řetězce pociťují odpovědnost za podmínky, v nichž se vyrábí zboží z jejich regálů. „Oslovili jsme společnosti Kaufland, Lidl, Globus, Penny Market, Tesco Stores a Spar,“ popisuje Petr Kouřil ze Společnosti pro Fair Trade. „Kaufland a Tesco se k odpovědnosti za odpovědnost přihlásilo; Tesco navíc prohlašuje, že ke kontrole využívá nezávislých auditů. Ostatní společnosti na tyto otázky neodpověděly nebo  firemní odpovědnost vnímají spíše jako filantropii, nikoliv jako součást svých obchodních praktik,“ uvádí Petr Kouřil. Podrobné výsledky průzkumů jsou k dispozici na www.fairtrade.cz.

Tiskovou zprávu si můžete stáhnout i zde