Jste zde: Za férové banány!Fronta na banány upozornila na nedostatek férového…

Fronta na banány upozornila na nedostatek férového zboží

17. 11. 2011

Praha 15. listopadu 2011 – Supermarkety nabízejí jen mizivé množství zboží, u něhož je zaručen jeho etický původ. Upozorní na to dnešní happening Fronta na banány před pražským Tescem na Andělu přesně v 11 hodin. U kulisy staré socialistické prodejny, v kontrastu s novým nákupním centrem, se vytvoří fronta lidí v maskách, aby demonstrovala absurdnost situace: v současné době, kdy lze na trhu sehnat prakticky cokoli, není k dostání zboží, u něhož má zákazník jistotu, že vzniklo v podmínkách hodných civilizované společnosti.

82 procent českých zákazníků(1) nakupuje v maloobchodních řetězcích, jako je Tesco, Albert, Kaufland, Interspar.(2) V minimální míře jsou zde ale ke koupi produkty, u nichž má zákazník jistotu, že byly vyrobeny za důstojných pracovních a lidských podmínek, například výrobky s certifikací Fairtrade. „Pokud si chce český zákazník koupit fairtradové zboží, musí v supermarketu zatím hodně hledat,“ uvádí Barbora Mrázková z organizace NaZemi, která banánový happening organizuje. „Například banány, které jsou nejprodávanějším tropickým ovocem, jsou v certifikaci Fairtrade k dostání pouze v Intersparu, a to ne vždy,“ upozorňuje Barbora Mrázková z NaZemi. V průběhu posledních dvou let většina českých supermarketů fairtradové zboží do své nabídky zařadila nebo alespoň ohlásila záměr toto zboží začít prodávat. Stále však převažuje váhavý a opatrný postoj.

V zahraničí je fairtradový sortiment běžnou součástí nabídky supermarketů i menších obchodů. „V Británii je každý čtvrtý prodaný banán fairtradový a ve Švýcarsku dokonce každý druhý,“ upozorňuje Barbora Mrázková z organizace NaZemi. NaZemi dlouhodobě usiluje o to, aby fairtradové zboží, včetně banánů, bylo běžnou a stabilní součástí nabídky českých supermarketů, tak jak je tomu v jejich domovských pobočkách ve Velké Británii, Německu či Holandsku.

Řetězce jsou díky své ekonomické a marketingové síle těmi nejsilnějšími aktéry, kteří mohou formovat spotřebitelské trendy a návyky. „Nabídka faitradového zboží v supermarketech bohužel odráží jejich představy o českém spotřebiteli. Ten se v jejich očích orientuje čistě podle ceny a ostatní hlediska ignoruje,“ říká Petr Kouřil ze společnosti NaZemi. Průzkumy(3) však ukazují výrazný nárůst počtu českých zákazníků, kteří před cenou preferují kvalitu a zajímají se o původ zboží. „Nízké mzdy, dětská práce, sexuální obtěžování žen, ničení životního prostředí, násilné potlačování odborů i vraždy. To je realita na plantážích v Kolumbii, v Kostarice či Kamerunu, odkud se vozí banány pro český trh,“ popisuje Barbora Mrázková. Sama navštívila některé banánové plantáže ve Střední Americe. Fair trade je v současné době nejpřijatelnějším a nejtransparentnějším řešením(4) co se týče záruky etického původu zboží. Zákazníkovi říká, že zboží bylo vyrobeno za důstojných podmínek a s ohledem na životní prostředí. „Frontou na banány chceme připomenout z dnešního hlediska absurdní dobu, kdy bylo běžné stát fronty i na zcela základní potraviny. Možná budeme ale v budoucnu úplně stejně pohlížet na současnost, kdy si kupujeme zboží vyrobené často za nelidských podmínek. Ať už proto, že o nich nevíme, nebo proto, že nemáme jinou možnost,“ dodává Barbora Mrázková.

Poznámky: (1) Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203) (2) Tesco reprezentuje celý segment maloobchodních řetězců, neboť v posledních letech mělo největší obrat, v závěsu jsou Albert a Kaufland, Incoma GFK Shopping Monitor, 2011, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1144&lng=CZ&ctr=203) (3) Průkum NaZemi a agentury Ipsos, 2010, http://www.fairtrade.cz/5-fair-trade/196 a Incoma GFK, 2010, http://www.incoma.cz/cz/ols/reader.aspx?msg=1136&lng=CZ&ctr=203 (4) Podle společnosti Globescan, která prováděla průzkum ve vybraných 24 zemích, důvěřuje známce Fairtrade® devět z deseti spotřebitelů, kteří tuto známku znají. http://www.fairtrade.net/fileadmin/user_upload/content/2009/news/releases_statements/2011_Business_Media_Release_Fairtrade_Consumer_Survey__2_.pdf

Tiskovou zprávu si můžete stáhnout i zde